Psychika a relax

Podobne ako v prípade iných ochorení, majú aj symptómy cervikálnej dystónie tendenciu zhoršiť sa viac v období stresu či psychickej nepohody. Stres ako aj fyzická či emocionálna trauma môžu mať popri iných faktoroch (akými sú napríklad skolióza, úrazy hlavy, u niektorých žien tehotenstvo či menopauza, nesprávne návyky, nesprávna výživa a nedostatok vitamínov a pod.) výrazný vplyv na spustenie ochorenia. Ak pritom nedochádza ani modernými medicínskymi postupmi k dostatočnému zmierneniu symptómov (najmä bolesti a diskomfortu), k ochoreniu sa môže pridružiť aj depresia.

Cervikálna dystónia nie je liečiteľné ochorenie, spôsobuje nielen diskomfort a bolesti, ale prekážky v každodennom fungovaní, ktoré sú pre zdravého človeka nepredstaviteľné. Ochorenie vyradí pacientov z pracovného a spoločenského života, kvôli pozícii hlavy, nekontrolovateľnému trasu a nepríjemným pohľadom a komentárom okolia, vyhľadávajú mnohí skôr samotu a pokoj. Dystónia im berie chuť či vôľu do života.

Je veľmi dôležité, aby nás v tomto smere podporilo čo najviac naše okolie. Najbližšia rodina, známi, priatelia, ktorých pochopenie a pomoc potrebujeme. Dôležité je vyhľadať aj odbornú pomoc psychológa či psychologičky, ktorí nám môžu ukázať spôsoby relaxácie, ale aj pomôcť vysporiadať sa so zažitými traumami či stavmi úzkosti a depresie.

Existuje veľa spôsobov, ktoré v prípade, že sú precvičované na dennej báze podobne ako fyzické cvičenia, dokážu pomôcť regulovať stres a udržiavať sa v psychickej aj duševnej rovnováhe. Od správneho dýchania, cez rôzne meditačné postupy či vykonávanie činností, ktoré nám spôsobujú radosť a liečia našu dušu.

Pre mňa osobne bolo obdobie keď moje symptómy boli najhoršie, obdobím, ktoré ma najviac naučilo a súčasne najviac posunulo v živote. Prežívala som veľké bolesti a diskomfort, ktoré ma úplne vyradili z pracovného života ale namiesto toho som pracovala na sebe. Dnes aj po viac než troch rokoch bez symptómov, sa veľmi rada vraciam do obdobia, v ktorom som v sebe objavila vlastnosti či schopnosti, o ktorých som ani netušila, že mám a ktoré mi každý deň pomáhali disciplinovane a s pokorou prejsť programom. Liečba je tvorivé umenie a bude od vás vyžadovať rovnako tvrdú prácu a odhodlanie ako ktorákoľvek iná forma kreativity.

Dnes ma v psychickej pohode a rovnováhe udržiava práve všetko to, čo som sa naučila počas môjho najťažšieho obdobia v živote. Snažím sa však hlavne dodržiavať týchto pár zásad.

Zdravá strava

Zdravá strava naozaj dokáže zázraky. Konzumácia čerstvej zeleniny a ovocia, vyhýbanie sa sacharidom, mastným, vyprážaným, slaným jedlám a polotovarom, príjem vitamínov, pravidelné cvičenie a masáž vám dokážu výrazne zlepšiť váš psychický stav a myslenie a pomôžu zotaviť sa.

Pravidelný oddych

Ak ste pracovne veľmi vyťažení či sa staráte o rodinu, tak spojenie pravidelný oddych vám bude pripadať ako neznáme. Ale práve to vám môže výrazne dopomôcť k zotaveniu sa. Ide predovšetkým o to, aby ste si našli pravidelne čas pre seba, nielen na cvičenie ale aj na činnosť, ktorá je pre vás relaxačná či meditačná. Činnosť pri ktorej môžete zabudnúť na svoje ochorenie, ktorá vám poskytuje radosť a uspokojenie. S tým súvisí aj schopnosť hovoriť NIE. Vždy keď máte pocit, že ste dosť unavení, že by ste chceli mať čas pre seba, oddýchnuť si a vy nedokážete iným, ktorí vás potrebujú, povedať NIE. Vzájomne si pomáhať je dôležité, ale váš stav neumožňuje, aby ste boli nápomocní vždy a všade. Určite to priatelia pochopia, ak im občas poviete, že máte za sebou dosť ťažký deň a potrebujete si oddýchnuť, aj keď spoločnosť je veľmi potrebná najmä v prípade, že vás ochorenie vyradilo na dlhší čas  z pracovného a spoločenského života. Skúste nájsť v živote tú pravú mieru, aby ste mohli byť nápomocní iným ale predovšetkým v tomto zložitom období sami sebe.

Vyhýbanie sa toxickým vzťahom

Poznáme to asi všetci. Osoby, s ktorými nevieme vychádzať aj keď sa toľko snažíme. Ich správanie voči nám aj okoliu nám spôsobuje stres a napätie, veľakrát nám ubližuje, nevieme ako s nimi komunikovať. Cítite od nich dešpekt a neúctu. Môže to byť niekto z pracovného kolektívu, sused, či blízky člen rodiny. To, že existujú pre nás toxické osoby, musíme prijať ako fakt. A tieto vzťahy obmedziť alebo sa im úplne vyhnúť. Je dôležité myslieť predovšetkým na svoju psychickú pohodu, aj keby to malo za následok výpoveď a zmenu práce alebo obmedzenie kontaktov s rodinným príslušníkom, ktorý nás dlhodobo zraňuje a ubližuje nám. Obklopte sa ľuďmi, od ktorých cítite lásku a rešpekt. Ľuďmi, ktorí vás dokážu motivovať a nadchnúť, povzbudiť a pomôcť a táto pomoc je vzájomná. Je ich určite oveľa viac ako tých toxických. Život je príliš krátky na to, aby ste sa zaoberali ľuďmi, ktorí vo vás vyvolávajú negatívne pocity a zhoršujú náladu.

Nepotláčajte svoje emócie

Nepotláčajte žiadne emócie. Aj smútok, úzkosť či bolesť sú vašou súčasťou a ak ich nevytesníte zo svojho života, môžu vám ukázať cestu. Veď koľko krásneho umenia vo svete vzniklo práve v obdobiach, keď umelci prežívali tie najtemnejšie emócie. Skúste svoj smútok, hnev, bolesť pretaviť do niečoho kreatívneho. Píšte, maľujte, pracujte v záhradke, niečo vyrobte, ak vám to váš stav umožňuje. Je prirodzené, že nebudete každý deň naladení najpozitívnejšie. Cervikálna dystónia výrazne ovplyvňuje nielen váš fyzický ale aj psychický stav. Ak potrebujete povzbudenie, podporu, vyhľadajte tých na ktorých je v tejto oblasti spoľahnutie. Zamestnajte sa niečím, čo vám prináša radosť a odpúta vašu pozornosť od bolesti a nepohodlia, ktoré vám ochorenie spôsobuje. Ak sa podujmete absolvovať tento program, je dosť možné, že sa vďaka nemu nielen zbavíte symptómov, ale zmení vás to aj ako človeka.