Výživa a strava

Sme tým, čo jeme a nemusíte trpieť cervikálnou dystóniou, aby ste vedeli, že správna a vyvážená strava je to najlepšie, čo môžete pre svoje telo aj psychiku spraviť. Nejde o to, aby ste sa vzdali zo dňa na deň všetkého, čo máte radi, ide skôr o to, aby ste pri výbere jedla zohľadňovali jeho nutričnú, výživovú hodnotu. Ponúkam vám zopár rád, ktorými sa už roky riadim sama a ktoré mi, popri každodennom cvičení a masáži, pomáhajú k životu bez symptómov dystónie.

Nekonzumujte cukor a umelé sladidlá.

Snažte sa obmedziť cukry a umelé náhrady cukrov vo vašej strave. Neobsahujú ani vitamíny ani minerály a z tela vám ich skôr odoberajú. Čím viac cukru budete prijímať, tým viac vitamínov budete potrebovať. Využívajte v menšej miere (1čl denne) na osladzovanie med, stéviu, agáve (spolu s javorovým sirupom ale obsahuje vysoké percento fruktózy) či Xylitol, prírodné sladilo, ktoré má nízky glykemický index. Značné množstvo cukru obsahuje aj alkohol. Cukor obsahuje majonéza, kečup, horčica, sterilizovaná zelenina, strukoviny a pod. Kontrolujte si zloženie potravín. Obmedzenie cukru proces zotavenia urýchli.

Nefajčite a nepite alkohol.

Ak fajčíte a chcete sa zbaviť symptómov, budete musieť s touto závislosťou skončiť. Za 30 rokov praxe nemala Abigail Brown Collins jediného pacienta či pacientku, ktorí sa zbavili symptómov keď neprestali fajčiť. Pre telo je fajčenie toxické a vy ho pri liečbe potrebujete podporiť detoxikáciou. Vyhýbajte sa aj pasívnemu fajčeniu, teda najmä zafajčeným priestorom. Povzbudiť vás môže to, že ak dokážete prestať fajčiť, máte ten najlepší tréning na to, aby ste dokázali s trpezlivosťou zvládať aj program a úspešne absolvovali zotavenie.

Konzumujte čerstvé potraviny.

Konzumujte čo najviac čerstvej zeleniny a ovocie (max 3ks denne s menším obsahom cukru). Vyhýbajte sa polotovarom, pripravujte si jedlá z čerstvých surovín. Nekonzumujte údeniny, vyprážané a slané jedlá, sladené nápoje a džúsy.

Zistite, či netrpíte potravinovou intoleranciou.

Všímajte si či po konzumácii niektorej potraviny nedochádza u vás k zhoršeniu symptómov. Ak súčasne pociťujete problémy s trávením, navštívte gastroenterologickú a alergologickú a imunologickú ambulanciu, kde vám môžu prípadné intolerancie zistiť. Vyhnete sa tak tomu, že telo, ktoré sa potrebuje liečiť, nebudete zaťažovať potravinami, ktoré nie sú pre neho stráviteľné.

Dbajte na dostatočný príjem tekutín.

Prijímajte potrebné množstvo tekutín. To sa líši v závislosti od toho, či vykonávate fyzickú aktivitu alebo ste vystavení väčším teplotám vzduchu. Nie je potrebné sa vodou prelievať, ale nezabúdajte piť. Voda vám pomôže aj pri detoxikácii. Pite čistú, nesladenú vodu, prípadne doplňte nesladenými minerálkami s obsahom magnézia, ktoré ma na svaly uvoľňujúci účinok.

Berte vitamínové doplnky.

Vaša strava by mala byť vyvážená tak, aby vášmu telu dodala potrebné množstvo vitamínov a minerálov. Vaše telo a psychika je však pod vplyvom vášho ochorenia vystavené väčšej záťaži ako telo zdravého človeka. Preto je vhodné, aby ste užívali vitamínové doplnky k strave, ktoré vám zabezpečia najmä dostatok magnézia, vitamínov D a B, ktoré majú pozitívny vplyv aj na náladu a psychiku jednotlivca. Zvoľte si však vitamíny založené na prírodnej báze, napríklad od spoločnosti Jamieson (možné kúpiť aj slovenských lekárňach) či spoločnosti Shaklee (je ich možné objednať cez internet), aj keď sú drahšie.

Všetko s mierou.

Cervikálna dystónia je diagnózou na celý život. K životu však patria mnohé radosti a medzi nimi aj radosť z jedla (aspoň u mňa to tak je). To, že si budete odopierať hneď všetko a vo veľkej miere, vás môže demotivovať na ceste k zotaveniu sa. Snažte sa robiť všetko s mierou. Platí to aj pre cvičenie. Ak to preženiete so záťažou či počtom opakovaní pri jednotlivých cvičeniach, tak budete brániť pokroku. V oblasti stravy sa snažte pozitívne motivovať. Uvedomte si, že máte zdravotný hendikep a svojmu telu potrebujete vytvoriť čo najlepšie podmienky na to, aby sa liečilo. To však nepôjde, ak budete na dennej báze konzumovať potraviny s vysokým obsahom sacharidov, mastné a vyprážané jedlá a polotovary. Osladiť si život čokoládou je príjemné a preto si ju niekedy dajte (vyskúšajte skôr tie s vysokým podielom kakaa). Nerozmýšľajte tak, že si to nemôžete dopriať ale skôr tak, že si to nechcete dopriať pretože je pre vás dôležitejšie podporiť telo v liečbe. Odvďačí sa vám za to tým, že nebudete cítiť viac bolesti a budete môcť žiť plnohodnotný život.